Majú nofollow odkazy vplyv na SEO? Áno aj nie

Každú chvíľu sa polemizuje o tom, či majú odkazy s atribútom rel=“nofollow“ nejaký vplyv na SEO. Ako to už obvykle býva, veľa možností ako to spoľahlivo zistiť nie je a tak nám zostávajú hlavne špekulácie a dohady.

Ja si myslím, že nofollow odkazy nemajú na SEO žiadny vplyv. Ale s istotou smiem povedať, že preň môžu byť prínosom.

Čo som chcel povedať týmito, na prvý pohľad si odporujúcimi tvrdeniami?

Nofollow odkazy nemajú na SEO žiadny vplyv

K tomuto názoru ma vedú predovšetkým 3 dôvody:

  1. Oficiálne vyhlásenia Google a Seznamu
    V pokynoch pre webmasterov dávajú vyhľadávače jasne najavo, že nofollow odkazy neberú pri hodnotení stránok do úvahy. Avšak… ani oficiálne tvrdenia nemusia byť vždy bezvýhradne pravdivé.
  2. Určovanie hodnoty nofollow odkazov
    Ak by nofollow predsa len malo nejakú hodnotu, akým spôsobom by sa určovala? Vyhľadávač by musel využívať algoritmy, ktoré spoľahlivo rozpoznajú prínosné odkazy s nofollow a odfiltrujú spam i ďalšie neprirodzené odkazy. V prípade, že by niektorý vyhľadávač disponoval takými algoritmami, nevidím dôvod, prečo by nepriznal, že to dokáže.
  3. Nepresvedčivé testy
    Testov, ktoré „potvrdzujú“ vplyv nofollow na vyhľadávače je mnoho (viz. napr. test na socialseo.com alebo slovenský test na nofollow.cez-net.sk). Lenže ešte som nevidel žiadny test, ktorý by bol dostatočne presvedčivý.

Avšak to, či majú nofollow odkazy priamy vplyv na SEO, nie až tak podstatné. Pretože skutočný potenciál nofollow odkazov sa skrýva niekde inde.

Nofollow odkazy sú pre SEO prínosom

Ak nofollow odkazy nie sú získavané hlava nehlava (napr. pomocou komentárového spamu), ale ich existencia dáva nejaký zmysel (napr. odkazy z Wikipedie), tak skôr či neskôr môžu prísť aj štandardné (dofollow) odkazy.

Nofollow a automatické získanie dofollow odkazov

Jeden kúsok obsahu sa po zverejnení na internet môže veľmi rýchlo objaviť na mnohých ďalších stránkach (obsah je citovaný, kradnutý, agregovaný,..). A keďže odkazy sú prirodzenou súčasťou obsahu, objavia sa na viacerých miestach tiež.

Napr. status zverejnený na Twitteri, sa objaví zrejme aj na Klaboseni.cz (viz. napr.môj profil). Avšak na rozdiel od Twitteru, odkazy sú dofollow. A čím viac užívateľov status zdieľa (retweet-ne), tým viac odkazov z Klaboseni získate. Okrem toho sú statusy užívateľov agregované aj na mnohých ďalších weboch. Napr. na Weblogy.czsa nachádzajú statusy vybraných užívateľov, ktorí píšu o IT a e-marketingu. Mnohí blogeri taktiež zdieľajú statusy na vlastnom blogu (vrátane mňa).

Takže ak sa vám podarí osloviť prostredníctvom Twitteru vhodnú skupinu užívateľov, môže vám byť úplne jedno, či má nofollow odkaz nejakú váhu alebo nie.

Nofollow ako medzičlánok k dofollow

Odkazy môžu byť v niektorých prípadoch výborným nástrojom, ako prilákať ďalšie a hodnotnejšie odkazy. K tomuto účelu dobre poslúži napr. linkbuildingová metóda využívajúca Wikipediu:

Študenti počas písania bakalárskych či magisterských prác, využívajú zvyčajne aj Wikipediu. No väčšinou ju nemôžu uvádzať ako zdroj, pretože v akademickej sfére nie je dostatočne dôveryhodná. Preto študenti v záverečnej práci radšej odkážu na relevantný zdroj, na ktorý odkazuje aj Wikipedia. Ak teda vytvoríte obsah prínosný pre študentov a odkážete naň z Wikipedie, môžete bez ďalšej práce získavať odkazy zo záverečných prác. Tie sú často dostupné priamo z webov univerzít.

Takže i keď nofollow odkazy priamo neprenášajú linkjuice, nie je dobrý nápad ich hneď zavrhnúť. Pretože od nofollow vedie len krátka cesta k dofollow.

7 rokov skúseností do vášho e-mailu

Viem, čo obnáša SEO pre e-shop, aj spravodajstvo s miliónovou návštevnosťou. Prihláste sa do newslettra v angličtine, kde posielam články, ktoré publikujeme s tímom na blogu SEO nástroja Spotibo.

Posielam stručné informácie o nových článkoch a novinkách. Žiadny spam. Odber môžete kedykoľvek zrušiť.

9 komentárov

  1. Hezka uvaha, Janko. Doplnil bych jeste „kamuflazni“ ucel nofollow odkazu, SEO/LB bez nich bude velmi napadne.

    Odpovedať
  2. Já si naopak myslím, že nofollow odkazy v přímém vlivu na hodnocení stránky zahrnuty jsou, i když vyhledávače tvrdí opak. Byly by samy proti sobě, kdyby s nimi nepočítaly.

    Myslím si, že jim vyhovuje, že lidé berou oficiální stanovisko a nemají důvod přiznávat, že s nofollow odkazy počítají, protože ty označí:

    1) placenou reklamu – tady není o čem, ta vyhledávač nezajímá. Díky nofollow a poctivým webmasterům má vyhledávač usnadněnou práci a majitel webu se nevystavuje postihu za nákup/prodej odkazů.

    2) komentáře a obsah, za které majitel webu nemůže ručit – označení pomocí nofollow ochrání majitele webu, z kterého odkazy vedou.
    Nevidím ale důvod, proč všechny takové odkazy hned „zahodit“, vždyť to není logické.

    Kdyby vyhledávače přiznaly, že některé nofollow odkazy sledují, to by teprve začala vlna komentářového spamu. Takhle je spamu pomálu (v českých podmínkách), protože „nofollow odkazy přece nemají smysl“ a když je někam odkazováno, tak většinou přirozeně (= přesně takový odkaz, který vypovídá o oblíbenosti stránky – nevidím důvod jej nesledovat)

    Proto myslím, že to s nofollow není tak, jak vyhledávače oficiálně tvrdí. Ale znovu zdůrazňuji, že to jsou jen ničím nepodložené dohady 🙂

    Odpovedať
  3. Podle mě musí vyhledávače s nofollow odkazy běžně pracovat, protože no/dofollow je záležitost, která se dá nastavit/změnit během chvilky. A mít založeno hodnocení odkazového profilu webů a následné pozice ve vyhledávačích na takovéto vrtkavé charakteristice jako je nofollow, to si nemůže dovolit žádný vyhledávač.

    Vyhledávače doporučují nofollow pro označení placených odkazů apod. jen aby navenek daly vědět, že nákup odkazů se jim nelíbí. I když vědí, že pro odhalování placených odkazů beztak budou muset použít jiné algoritmy, než jen nofollow test.

    Odpovedať
  4. Podle mého názoru, každý odkaz, který přivede návštěvníka, má pro SEO kladný přínos.

    Odpovedať
  5. Ja som bol vždy presvedčený, že nofollow odkazy majú celkom vysoký vplyv na SEO ale postupom času od toho upušťam. Nofollow odkazy treba hlavne preto aby váš odkazový profil vyzeral prirodzene, lebo ak 90% odkázov na váš web vedie z follow odkazov tak je to dosť podozrivé.

    Odpovedať
  6. Myslím že google dáva určite nejakú minimálnu váhu aj nofollow odkazom 🙂

    Odpovedať
  7. Seznam a Google toho naplácá. Tvrdí, že ani placená reklama nemá vliv na pořadí v organice a není to pravda, protože jsou faktory, které při řazení berou v úvahu … jako bounce rate, délka návštěvy, traffic …

    Odpovedať
  8. Nofollow odkazy jistě váhu mají. Taky si myslím, že je Google určitým algoritmem v potaz bere, jelikož se často umisťují velice zajímavě:)

    Odpovedať

Trackbacks/Pingbacks

  1. Nový fakt: Google naozaj ignoruje nofollow odkazy | SEOzin - […] rel=nofollow majú pre Google význam. V tomto patrím k menšine, argumenty o bezvýznamnosti nofollow som písal ešte v roku…

Napísať odpoveď pre Mirek Beran Zrušiť odpoveď

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.