Všetko podstatné o sitemapách

Čo je sitemap?

Sitemap, resp. mapa stránok je zoznam URL na webe, ktoré sú dôležité pre užívateľov, vyhľadávacie roboty a ďalší software. URL v zozname môžu byť obohatené o rôzne doplnkové informácie. Typov sitemáp je viacero, k najznámejším patria XML sitemap a RSS feed.

V článku sa zameriavam na sitemapy určené pre vyhľadávače.

Dôvody, prečo mapy stránok používať

  • Vyhľadávač sa rýchlejšie dozvie o nových stránkach. Rýchlejšie ich dokáže zaindexovať a zobrazovať vo výsledkoch vyhľadávania.
  • Vyhľadávač sa dozvie aj o stránkach, ktoré neobjavil počas prechádzania (crawlovania) webu.
  • V kombinácii s nástrojom Google Webmaster Tools môžete zistiť, ktoré URL zo sitemapy Google indexuje.

A v čom sitemap nepomôže?

  • V zlepšení pozícií vo výsledkoch vyhľadávania.
  • A nenahradí ani chyby v internom prelinkovaní. Vyhľadávač síce môže neznámu stránku uvedenú v sitemap zaindexovať. Ale ak na ňu nevedú žiadne odkazy (ani z vlastnej navigácie), tak stránka nezíska žiadnu hodnotu (link juice). Google ju potom vo výsledkoch vyhľadávania zobrazí len výnimočne.
    Radšej uprednostní stránky, na ktoré vedú odkazy. Časom stránku bez odkazov vyhľadávač pravdepodobne odstráni z indexu aj napriek tomu, že sa nachádza v sitemape.

Ako vybrať vhodný typ sitemapy?

Pre menšie weby, na ktoré nepribúdajú nové stránky, je sitemapa zbytočná. Rozsiahlejším webom pomôže s výberom prehľadová tabuľka:

Typ sitemapy Účel Kde sa oplatí používať
XML sitemap Informuje o dôležitých URL a ich vlastnostiach, s ktorými môže (ale nemusí) vyhľadávač ďalej pracovať. Na nových alebo rozsiahlych weboch, s mnoho úrovňovou navigáciou.
RSS/Atom feed Informuje o nových stránkach na webe. Na weboch, kde často pribúda nový obsah. Tj. na blogoch, v diskusných fórach, inzertných či obsahových portáloch, agregátoroch, e-shopoch s častou obmenou ponuky.

Google rozšírenia pre XML sitemap

Typ sitemapy Účel Kde sa oplatí používať
Rozšírenie XML sitemap pre
+ obrázky
+ video
+ jazykové mutácie
Informácie o (X)HTML stránkach dopĺňa aj o zoznam obrázkov, videí či iných jazykových mutácií. Na weboch, kde je indexácia obrázkov alebo video obsahu obzvlášť dôležitá. Napríklad v obrázkových galériách a na video serveroch.
Google News Sitemap Informuje o najnovších spravodajských článkoch. Sitemap využíva služba Google News, z ktorého sa výsledky môžu zobraziť aj v bežnom vyhľadávaní na Google. Na spravodajských portáloch.
Google Mobile XML sitemap Informuje o alternatívnych URL určených pre mobily. Na weboch s URL optimalizovanými pre mobily. Avšak sitemap je skôr doplnkovou možnosťou, primárne používajte označenie v (X)HTML kóde.

Ďalšie typy

Typ sitemapy Účel Kde sa oplatí používať
(X)HTML sitemap Uľahčuje navigáciu užívateľom. Všade tam, kde zoznam odkazov pomôže k lepšej navigácii. Typicky obsahuje zoznam hlavných sekcií webu či slovník pojmov.
Produktový XML feed Porovnávačom tovaru umožňuje získavať informácie o produktoch. V e-shopoch.

Ako o sitemape informovať vyhľadávače

Aby vyhľadávače mohli sitemapy spracovať, musia sa o nich najskôr dozvedieť. Spôsobov je viacero:

1. Zmienka v robots.txt a v (X)HTML kóde

Univerzálny spôsob, ktorý akceptujú všetky majoritné vyhľadávače, je informovanie o XML sitemap v súbore robots.txt, resp. zmienka o RSS feede v hlavičke (X)HTML kódu.

Definovanie XML Sitemap v robots.txt:

Sitemap: http://vasadomena.tld/cesta/k/sitemap.xml # URL musí byť absolútna
Sitemap: http://vasadomena.tld/cesta/k/druhej-sitemap.xml
Sitemap: http://vasadomena.tld/cesta/k/tretej-sitemap.xml

Pre definovanie RSS feedu, do (X)HTML hlavičky vložte kód

<link rel="alternate" type="application/rss+xml" href="cesta/k/rss">

2. Odoslanie do Google Webmaster Tools

Výhodou je, že v rozhraní Google Webmaster Tools môžete sledovať, koľko stránok zo sitemapy Google indexuje. Ak navyše stránky rozdelíte do viacerých sitemáp, získate nové možnosti v monitorovaní stavu indexácie. Aby ste sitemapy nemuseli do Webmaster tools nahrávať po jednej, môžete ich zlúčiť prostredníctvom Sitemap indexu.

Ďalším benefitom je, že cesta k sitemapám nie je verejná. Nedostane sa k nim konkurencia a nemôže si len tak urobiť kompletný prehľad o obsahu a štruktúre webu.

Sitemapy je možné odoslať aj do Bing Webmaster Tools. Seznam.cz žiadny podobný nástroj neposkytuje.

3. Okamžité oznámenie (pingnutie) o aktualizácii

Keď pridáte novú stránku do sitemapy, môžete vyhľadávače upozorniť prostredníctvom tzv. "pingnutia". Vďaka tomu sa o zmenách dozvedia ihneď a môžu nový obsah zaindexovať.

  • Google "pingnete" po zadaní: http://www.google.sk/ping?sitemap=http://vasadomena.tld/cesta/k/sitemap
  • Bing: http://www.bing.com/ping?sitemap=http://vasadomena.tld/cesta/k/sitemap

Seznam.cz túto funkciu zatiaľ nepodporuje. Ideálne je, ak sa vám "pingnutie" podarí zautomatizovať. Vždy keď na serveri aktualizujete sitemap, rovno pošlite upozornenie Googlu, prípadne aj Bingu.

Na čo si dávať pozor

  • Nevytvárajte sitemapu pomocou online generátora. Jednorazovo vytvorená sitemapa, ktorá vypadne z nejakého nástroja, je zbytočná. Väčšinou obsahuje aj nepotrebné URL a po pridaní nového obsahu sa automaticky neaktualizuje. Tým o všetky hlavné výhody sitemáp prichádzate.
  • Dbajte, aby URL vracali stavový kód 200. Problémy vznikajú hlavne s presmerovanými stránkami. A to vtedy, keď sa použije nesprávna verzia s/bez www. Ďalšia chyba vzniká na konci URL, po (ne)pridaní koncového lomítka. Pozor tiež na správne použitie http, resp. https protokolu. 
  • Nezabudnite vyhľadávače informovať o sitemape. Mapa stránok síce existuje, ale vyhľadávače sa o nej nemusia automaticky dozvedieť. Na chybu narážam najmä u RSS feedov.
  • Neprekročte limit na počet URL (max. je 50 000) alebo veľkosť sitemap súboru. Podľa špecifikácie by mala mať (nezbalená) XML sitemap maximálne 10 MB. Túto veľkosť odporúča aj Seznam.cz. Google si poradí s veľkosťou do 50 MB

5 rokov skúseností do vášho e-mailu

Viem, čo obnáša SEO pre e-shop, aj spravodajstvo s miliónovou návštevnosťou. Vymýšľam nové postupy, zisťujem, čo v SEO reálne funguje a čo je strata času. Prihláste sa k odberu a neunikne vám žiadny tip, ako vyťažiť zo SEO maximum.

Posielam stručné informácie o nových článkoch a novinkách. Žiadny spam. Odber môžete kedykoľvek zrušiť.

1 komentár

  1. Dobry den,

    prosim Vas, co je najlepsie urobit, ked pridam na zaindexovane stranky napr. novy SEO title, meta popis ci upravym podnadpisy alebo pridam dalsi obsah a chcem aby google zaindexoval clanky aj s tymito zmenami?

    Dakujem pekne.

    Odpovedať

Napísať nový komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.