Používanie Gúglieho nástroja na návrh kľúčových slov je intuitívne a rýchle. Nástroj často prechádza drobnými úpravami dizajnu a upravuje sa funkčnosť. Tá sa môže v rôznych jazykových mutáciách čiastočne odlišovať.
Niektoré prednosti, ale aj nedostatky nástroja potom nie sú viditeľné na prvý (ani druhý) pohľad:
Uľahčenie práce vďaka vylučujúcim slovám
Aby nebolo nutné prehrabávať sa v stovkách navrhnutých fráz, môžeme si prácu zjednodušiť vylúčením nerelevantných, často sa opakujúcich slov. Slovo stačí zadať do boxu „Vylúčiť výrazy“ (Exclude terms), ktorý sa nachádza v ľavom paneli.
Vylučujúce frázy sa musia zadávať do boxu po jednej. Ak chceme vylúčiť viacero fráz naraz, je lepšie použiť alternatívny spôsob. Pred vylučujúce slová vložíme znamienko mínus „-“ a celý zoznam zadáme do návrhára. Napr. ak chceme návrhy na slovo „hračky“ a nezaujímajú nás predajcovia hračiek (konkurencia), mohlo by to vyzerať nasledovne:
U vylučujúcich fráz sa rozlišuje medzi slovami s diakritikou a bez nej, preto je uvedené slovo „dráčik“ i „dracik“. Okrem diakritiky je potrebné myslieť ešte na dve veci:
- Zoznam môže obsahovať maximálne 50 položiek
- Všetky znaky by mali byť malými písmenami, inak to nástroj nepochopí
Konkurencia nie je to jediné čo sa oplatí vylučovať. Ja často vylučujem aj niektoré lokálne frázy (ak sú nerelevantné).
Rozdielny počet hľadaní s diakritikou a bez
V (SEO) analýze kľúčových slov sa využíva predovšetkým presná zhoda, ktorá poskytuje hodnotu hľadanosti konkrétnej frázy.
Rozdiely medzi presnou, voľnou a frázovou zhodou nájdete v nápovede Adwords.
Treba si dávať pozor na to, že presná zhoda robí rozdiely aj medzi frázami, ktoré sa odlišujú len v diakritike. Viď napr. hľadanosti slova „hračky“, resp. „hracky“:
Fráza | Hľadanosť |
Hračky | 6 600 |
Hracky | 2 400 |
V tomto prípade je rozdiel markantný. Keby sme vychádzali len z jedného čísla, naša predstava o celkovej hľadanosti by bola značne skreslená. Z toho dôvodu je potrebné hľadanosti sčítavať.
Ak sa vo fráze nachádza viac ako jedno diakritické znamienko, sčítavanie sa ešte viac skomplikuje:
Fráza | Hľadanosť |
[Drevené hračky] | 880 |
[Drevene hracky] | 320 |
[Drevene hračky] | 58 |
[Drevené hracky] | 28 |
Avšak „polo-diakritické“ frázy (drevene hračky, drevené hracky) majú zvyčajne oveľa nižšiu hľadanosť a nie je potrebné sa nimi natoľko zaoberať.
Trendy slov a ich export
Keyword tool je najvhodnejšie používať až po prihlásení do Google účtu. Okrem toho, že sa zobrazuje viacero návrhov kľúčových slov, je možné zobraziť aj ich trend vyhľadávanosti za posledný rok. Trendy sa zobrazia po ich výbere prostredníctvom tlačidla „Stĺpce“ (nachádza sa na pravej strane).
Vďaka trendom si urobíte rýchly prehľad o sezónnosti fráz. Môžete tak odhaliť krátkodobé výkyvy v hľadanosti, ktoré často spôsobujú rôzne novinky, nečakané udalosti, TV reklamy a podobne.
Trend slova „Hračky“: Keyword tool vracia hľadanosť 6600, no tá sa väčšinu roku pohybuje len okolo 3000. Prvý mesiac v grafe NEznázorňuje január, ale hľadanosť pred rokom, tj. november 2011 (tento článok bol písaný v novembri 2012).
Hodnoty hľadanosti fráz v jednotlivých mesiacoch získate po exportovaní do CSV formátu.
Výber kategórie kľúčových slov
Ak si v nastaveniach Adwords zvolíte anglický jazyk, pribudne možnosť zobraziť frázy len z určitej kategórie:
V našich podmienkach to nefunguje úplne spoľahlivo, no už mi to pomohlo niekoľko fráz nájsť. Ak sa s výberom kategórií zopár minút pohráte, možno budete prekvapení.
Ďakujem za exclude tip, nezvyknem používať, ale pri exporte do CSV sa zíde, nemusím ručne odstraňovať.