Link building mýty súčasnosti

V posledných týždňoch dostávam až príliš často otázku: „Nemám sa obávať spätného odkazu z www.xyz.sk? Čítal/počul som, že za to hrozí penalizácia“. Zvláštne na tom je, že obavy neprichádzajú kvôli pochybným, ručne zbúchaným odkazom. Práve naopak. O krk ide tým prirodzene získaným. A to len preto, aby náhodou nenaštvali Google. Je to trochu paranoidné. Ale na webe o tom koluje toľko nezmyslov a poloprávd, že sa im ani nedivím.  Najčastejšie sa stretnete s týmito:

Mýtus č. 1: Site-wide odkazy sú neefektívne, či dokonca nebezpečné

Odkazy označované ako „site-wide“ sa nachádzajú na všetkých stránkach webu. Zvyčajne v postrannom paneli alebo v pätičke. Vraj sa takým odkazom máme vyhýbať, pretože sú neprirodzené a hrozí za ne penalizácia. Avšak pozor, toto tvrdia zväčša ľudia, ktorí roky (než im to Google zatrhol), získavali odkazy takto: site-wide odkazy - spam Alebo takto: site-wide odkazy - spam No pozrite sa na ďalších 99% percent webov.

paticka-site-wide

Pätička na Novinky.cz: odkazy vedú na ČTK, agentúru Reuters či fotobanku Profimedia. Myslíte, že im za to hrozí penalizácia?

Ak odkazy dávajú zmysel a nevznikli len pre „SEO efekt“, netreba sa ničoho obávať. Viacerí tiež tvrdia, že site-wide odkazy sú menej efektívne ako odkazy z článkov. To tiež nemožno paušalizovať. Tým, že na vás niekto viditeľne odkazuje z celého webu, dáva najavo, že ste pre neho dôležitý. Odkazov z článkov môžu byť stovky, site-widov len niekoľko. A tak to berú aj vyhľadávače. Ak je site-wide odkaz tematický, viditeľný a neobklopujú ho ďalšie nesúvisiace odkazy, jeho prínos bude pravdepodobne vyšší, než odkaz z bežného článku. Veď posúďte sami. Toto je screenshot z pôvodného Google Webmaster Blogu:

google-webmasters-blog

Mýtus č. 2: Výmena odkazov je zakázaná technika

Pri výmene odkazov platí to isté ako pri site-wide odkazoch. Ak je výmena očividný SEO spam, samozrejme, že sa to vyhľadávačom nebude páčiť.

vymena-spamVýmena odkazov ako očividný SEO spam.

Avšak spôsobov ako výmenu zrealizovať, je viacero. Stačí myslieť na to, že jej primárnym dôvodom nie je SEO. Môžete odkazovať na svojich šikovných kamarátov, partnerské firmy z oboru, môžete sa navzájom odporúčať:

hrki-link výmena

meetpolux-link

Vyhľadávače nemajú dôvod takú „výmenu“ postihovať. Čuduj sa svete, väčšina z nich je zrealizovaná prirodzene, bez akejkoľvek myšlienky na SEO. Výmeny sa nemusíte obávať, len smelo do toho. Táto technika zvyčajne patrí k efektívnym spôsobom linkbuildingu. Je jednoduchá a časovo nenáročná.

Mýtus č. 3: Niektoré anchor texty musia byť generické, tj. obsahovať „klikni tu“, „zde“ a podobne

Je prirodzené, že na weby vedú odkazy so slovami "kliknite tu", názvom domény a podobne. Viacerí SEO špecialisti napísali, že ak také odkazy nemáte, hrozí za to penalizácia. Ale to je, s prepáčením, hovadina. Tiež je bežné, že sa na weboch vyskytujú duplicitné stránky. Ale to neznamená, že ich musíte mať aj vy, aby ste nedajbože nevyčnievali z priemeru. Na chvíľu zabudnime na SEO. V odporúčaniach od W3C (organizácia vytvárajúca webové štandardy) nájdete vetu: „Don't use "click here" as link text“. Je to preto, že bez ďalšieho kontextu (napr. okolitého textu) nemožno určiť, kam sa používateľ preklikne. To spôsobuje problémy aj v prístupnosti pre ľudí s hendikepom. Podľa pravidiel prístupnosti, WCAG 2.0, by mal byť text odkazu výstižný (čo „klikni tu“ nie je). Z WCAG 2.0 vychádza aj česká legislatíva pre stránky orgánov štátnej správy, v ktorej sa nachádza pravidlo: „Text odkazu nebo jeho přímo související text musí výstižně popisovat cíl odkazu.“ A pamätajte, čo je dobré pre zlepšenie prístupnosti, neublíži ani SEO. Dokonca aj samotný Google odporúča používanie výstižných anchor textov  (viď príručku od Google, strana 16). Vaše úsilie by ste mali smerovať presne opačným smerom, než hovorí mýtus. Vzniku „klikni tu“ odkazov zamedzte vždy, pokiaľ sa to dá. A ak to je možné, tie existujúce upravte. Ja to tak robím už roky. Skrátka používajte tvary odkazov tak, aby dávali pre čitateľov zmysel. A nepôsobili ako SEO spam.

Mýtus č. 4: Registrácia do katalógov je strata času

Príde vám ako strata času, keď český web pridáte do katalógu Firmy.cz, ktorý denne navštívi cca 200 000 ľudí? Je strata času, keď sa pridáte do registra firiem na webe vašej obce? Samozrejme, že nie. Aj v súčasnosti existuje dosť ľudí, ktorí hľadajú vhodných dodávateľov prostredníctvom katalógov. A odkiaľ prúdi návštevnosť, pravdepodobne prichádza aj link juice. Takých registrácií do katalógov sa nemusíte báť. Ak aj web pridáte do niekoľkých zbytočných katalógov, nič vám nehrozí. Problém môže vzniknúť vtedy, ak bez rozmyslu pridáte web do stovky katalógov. Registrácia do väčšiny z nich bude zbytočná. V prípade, že sú viaceré katalógy pre vyhľadávače nedôveryhodné, môžete si u nich aj zavariť. Preto sa ponukám typu „Registrácia do 200 katalógov“ radšej vyhýbajte.

Mýtus č. 5: Nákup odkazov sa tvrdo trestá, preto ho už takmer nikto nerobí

Nákup odkazov je fuj fuj. Je zastaralý, mŕtvy. Ak chcete uspieť v SEO, budujte kvalitný obsah.“ Aspoň to niektorí tvrdia. A nie je ich málo. Paradoxom je, že tí, ktorí najviac kričia, že obsah je „nové SEO“, ešte včera vyplácali faktúry za nákup odkazov. Odkazy sa nakupujú stále vo veľkom. Len sa o tom toľko nerozpráva, pretože to nie je „cool“. A je to na hrane. Google považuje nákup odkazov za zakázanú praktiku. Avšak... keď je kúpený odkaz prínosný pre používateľov a pôsobí prirodzene, riziko odhalenia je veľmi nízke. Každopádne, ak už sa rozhodnete odkazy nakupovať, mala by to byť len doplnková metóda link buildingu. Buďte opatrný, veďte si zoznam rizikových odkazov. Aby ste ich mohli v prípade potreby ihneď odstrániť.

Odkiaľ sa tieto mýty berú?

Keď  Google vypustil proti neprirodzeným odkazom Penguina, začali vznikať „neomylné“ testy  a „zaručené“ návody ako sa vyhnúť penalizácii. Avšak často sa jednalo o domnienky podporované chabým testovaním. Šíreniu fám dopomohli aj nejasné pravidlá od Googlu. Tie sa zo všetkých strán prekrucujú. Ak k tomu primiešame  subjektívne pocity blogerov, prezentované ako „zaručené pravdy“, vzniká informačný bordel, v ktorom sa ťažko vyznať.

Ako sa spoľahlivo vyhnúť penalizácii za odkazy?

Ak nevyužívate black hat SEO nebalancujete na hrane, články o hrozbách môžete ignorovať. Pozornosť venujte len pokynom Google o zakázaných praktikách s odkazmi. A pred získaním odkazu si vždy položte otázku: „Bude mať odkaz aj iný prínos, ako len SEO efekt?“ – Ak odpoviete „nie“, vykašlite sa na to.

7 rokov skúseností do vášho e-mailu

Viem, čo obnáša SEO pre e-shop, aj spravodajstvo s miliónovou návštevnosťou. Prihláste sa do newslettra v angličtine, kde posielam články, ktoré publikujeme s tímom na blogu SEO nástroja Spotibo.

Posielam stručné informácie o nových článkoch a novinkách. Žiadny spam. Odber môžete kedykoľvek zrušiť.

5 Komentáre

  1. Nesouhlasím tak docela s konečným vyzněním článku a sice že “Penguin vlastně můžete ignorovat, pokud to moc neprasíte”.

    Ono je složité definovat, co je black hat nebo white hat nebo jiný hat. Realita je taková, že přístup především Google k tomu, co ještě je ok a co už není ok se v čase dost změnil a intervaly změn se zkracují.

    Leckdo by si mohl článek vyložit tak, že když to prasí jen tak trošku nebo riskuje s rozumem, tak je to úplně v pohodě. Podle mně není, nebo je potřeba počítat s možnými důsledky. Co dnes projde, zítra už projít nemusí – že to nejsou jen kecy do větru toho jsou důkazem stovky mtvých projektů a domén u nás (natož v zahraničí, mohl bych vám povídat jakou hrůzu mají z Penguina třeba německé agentury). Navíc u některých webů s úzkým odkazovým profilem může stačit fakt málo chyb k průšvihu.

    Stejně tak koupený odkaz, který vypadá přínosně, může být problém, pokud nakupuji na webu, který se na odkazy ve velkém prodává. Pár mrtvolek podobných magazínů už tu taky je.

    Takže za mně: ano, strašení penalizací je u nás občas až moc a nejde paušálně odsuzovat to či ono – ale říct že “nedělejte drsnej blackhat a jste úplně v klidu” taky není dobré.

    Určující je podle mně pochopit směr, kterým vyhledávač jde a minimalizovat ve svém mixu aktivity, které mají tendenci být problémové pokud opravdu dobře nevím, co dělám a nemám nějaký systém na prevenci rizik (typicky nákupy u těch, co se prodejem živí). Přece jenom chci, aby mi to fungovalo i za rok, ne?

    Odpovedať
    • Súhlasím, Lukáši. Záver asi vyznel trochu inak, než bol myslený. Nemá nikoho nabádať, aby balancoval na hrane. Práve naopak. A tí čo nebalancujú, žiadne články o hrozbách čítať nemusia. Stačia oficiálne pokyny, aby nevedomky niečo neporušili. Pod black hat si každý predstavuje asi niečo iné, upresnil som to.

      Odpovedať
  2. Pekne vyvrátené mýty Janči!
    Mám rád články, ktoré boria mýty a rôzne neoverené info. a bludy.:)
    V článku sú veci, ktoré som vedel, ale spomeniem ešte, že registráciu do katalógov by som taktiež neodsudzoval, nakoľko stále je to fajný traffic aj nejaký ten juice.

    2-3 relevantné katalógy sú pre začiatok v pohodičke.

    Anchor texty s tým sa treba vyhrať, nie je to nikdy o pár frázach, money KW a spomenutom brande. čiže správny tool použiť a hneď je nápadov viac. Aj vlastná hlava. Site-wide robím, ale v minimálnej miere. Nákup odkazov je úplne OK, len sa moc nerobí na Slovensku za cash lebo každý chce len barter. Dukáty radšej dajú do PPC kampaní. V USA je normálne vysoliť aj 300$ za backlink aj je TOP a prichádza z neho relevatná návštevnosť.

    Rád uvítam ďalšie články na túto tému.
    Nech sa darí!

    Odpovedať
    • Ďakujem Marek, aj za doplnenie.

      Odpovedať
    • Tak u nás je tiež celkom bežné, že sa za odkazy toľko pýta. Samozrejme iba na top stránkach a aby to vyzeralo ako výhodná kúpa nie len z pohľadu SEO, tak sa bežne “v cene” napíše aj PR článok za 5 korún.

      Odpovedať

Trackbacks/Pingbacks

  1. Link Log 5/2015 - přehled článků o link buildingu | Linki - […] Slovensku se hezky rozepisuje Janko Januška, tentokrát o novodobých mýtech, které se okolo odkazů objevily v souvislosti se všemi …

Napísať nový komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.