Ideálny vyhľadávač: Každý si „vychová“ svoj

Perfektný vyhľadávač by mal na akýkoľvek dotaz ponúknuť správny, ten najrelevantnejší výsledok. Na prvej pozícii by mal byť výsledok, ktorý JA očakávam.

Táto predstava je viac menej nereálna, nikdy nemôže vzniknúť ideálny vyhľadávač, pretože na jeden všeobecnejší dotaz existuje nepreberné množstvo odpovedí a pre každého môže byť správna nejaká iná. Aby bolo možné vždy ponúknuť správnu odpoveď na najvyššej pozícii, vyhľadávače by museli čítať ľudské myšlienky.

Ak napr. hľadám výraz „električky“, v skutočnosti môžem mať na mysli spoje električiek v Bratislave, históriu električiek, či sex v električke. Presnejšia formulácia sa mi buď nechce písať, rozmýšľať nad ňou, prípadne ani sám presne neviem, čo sa chcem spýtať. Keď nemám predstavu, aké konkrétne informácie hľadám, ako to má vedieť vyhľadávač? No môže sa to pokúsiť odhadnúť a čím lepšie sa „trafí“ (nielen) do mojich predstáv, tým bude bližšie k dokonalosti.

Ako sa vraví: „Na blbú otázku, blbá odpoveď“, no my očakávame na hlúpu otázku správnu odpoveď. Keď sa experta na automobily spýtam: „Autá?“, pravdepodobne odpovie niečo v zmysle: „Čo autá, aké autá?“. Potrebuje lepšie špecifikovať dotaz a postupnými cestičkami z nás „vymláti“ správnu otázku, na ktorú bude schopný jednoznačne odpovedať. Podobný systém by mohli zrealizovať aj vyhľadávače, postupným upresňovaním dotazu by používateľ nakoniec dospel k správnej odpovedi, len má to jeden háčik. Používateľom internetu sa nechce čakať a nebodaj ešte aj rozmýšľať, do sekundy väčšina očakáva výsledok.

Momentálne už zväčša vyhľadávače dokážu na presný dotaz správne odpovedať a ak nie, tak dotaz nie je až taký presný ako by mal byť, alebo naň zatiaľ neexistuje správna odpoveď, prípadne je skrytá. Skrytá za synonymami, v inom jazyku a podobne. I keď v tomto už urobil (najmä) Google obrovský pokrok a snaží sa pracovať nielen so synonymami, ale aj cudzojazyčným obsahom.

Ako som už spomínal, dokonalý vyhľadávač poskytne na hlúpu (všeobecnú, nepresnú) otázku, správnu odpoveď. Rôznym používateľom poskytne na rovnaký dotaz, rozdielne výsledky. O každom potrebuje zbierať informácie, postupným učením bude schopný predvídať stále presnejšie výsledky. Každý si vychová vlastný vyhľadávač, svoje domáce zvieratko. Všetko nasvedčuje tomu, že budúcnosť vyhľadávačov sa bude uberať práve týmto smerom (už sa tak aj pomaličky uberá).

7 rokov skúseností do vášho e-mailu

Viem, čo obnáša SEO pre e-shop, aj spravodajstvo s miliónovou návštevnosťou. Prihláste sa do newslettra v angličtine, kde posielam články, ktoré publikujeme s tímom na blogu SEO nástroja Spotibo.

Posielam stručné informácie o nových článkoch a novinkách. Žiadny spam. Odber môžete kedykoľvek zrušiť.

Napísať nový komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.