Google preferuje lokálne výsledky stále viac. Zbystriť by mali aj e-shopy.

Lokálne výsledky sú na Google vidieť stále častejšie. Posledný nárast vplyvu lokality si všímam cca od polovice decembra. Pozrite ako vyzerajú moje výsledky vyhľadávania (ďalej SERP) na slovo "Nábytok":

SERP - nábytok Malacky

Lokalita je všade, kam sa pozriete. Takéto výsledky sa vyskytujú na frázy, ktoré sú často hľadané s lokalitou.

Našeptávač Google:Nabytok+lokalita

Výnimkou nie sú ani frázy typické pre e-shopy. Toto je košický SERP na "predaj pc":

Predaj-pc-kosice-serp

Prehliadku zakončím frázami obsahujúcimi značku. Aha čo Google zobrazí pri hľadaní Alzy v Olomouci:

SERP Alza - Olomouc

Aký má preferovanie lokality dopad?

  1. Webom, ktoré sa umiestňovali na popredných pozíciách pre všeobecné frázy (typu "nábytok" a podobne), sa:
    • Zmení cieľová stránka zobrazená v Google (na lokálnu). V ideálnom prípade tá pôvodná zostane a nová pribudne. Web potom obsadí v SERPe o jednu pozíciu naviac.
    • Ak stránka s lokalitou neexistuje alebo je zle optimalizovaná, môže klesnúť jej pozícia. Google radšej uprednostní web, ktorý takú stránku má.
  2. Stránky, ktoré sa zobrazovali na frázy obsahujúce lokalitu (napr. "nábytok Bratislava"), sa pravdepodobne budú zobrazovať aj na všeobecnú frázu ("nábytok") v danej lokalite (Bratislave).

Dobre spracované stránky s lokalitou majú aj viaceré internetové katalógy, či zoznamy firiem na weboch obcí. Takže teoreticky môžete očakávať aj mierny nárast návštevnosti z katalógov.

Prečo by vás to malo zaujímať?

Ak sú lokálne stránky zle optimalizované alebo ich na webe vôbec nemáte, s pozíciami na všeobecné frázy môžete mať problém. Prúser je to aj vtedy, ak vhodná stránka na webe síce existuje, ale jej obsah je na mizernej úrovni. Pozrime sa jednotlivé prípady bližšie:

Na webe chýbajú stránky zamerané na lokalitu

Ak máte pobočky v XY obciach, tak nie je čo riešiť. Hoďte na web informácie o každej z nich. No dajte si pozor na chyby, ktoré popisujem ďalej.

Taktiež pouvažujte, či vás nenapadne riešenie ako pokryť stránky s ďalšími lokalitami. Avšak pozor, musí to dávať pre návštevníkov webu zmysel.

Nad spamovaním stránkami pre každú obec ani neuvažujte. Od toho sú iní. Tak rýchlo ako stúpnu hore, pravdepobne poletia aj ku dnu.

Pre inšpiráciu uvediem dva príklady:

  • Má váš e-shop rozšírenú sieť výdajných miest prostredníctvom Uloženky? Šup s tým na web.
  • Regionálna firma sa môže zamerať nielen na SEO pre lokalitu, v ktorej sídli, ale na všetky obce, v ktorých má potenciálnych zákazníkov. Napr. ak niekto predáva nábytok v Trnave a je schopný doviezť ho za výhodných podmienok aj do Bratislavy,  malo by to zaznieť aj na webe. Osloví tak potenciálnych zákazníkov z okolia.

Lokálne stránky sú zle optimalizované

Toto je neuveriteľne častý problém. Majú ho veľkí aj malí. Slováci aj Česi. Najčastejšie sa stretávam s dvomi chybami:

  1. Zoznam pobočiek je na jednej stránke. To Googlu môže narobiť problémy. Ak si s tým náhodou poradí, musíte sa po navštívení webu zbytočne predierať (často dlhým) zoznamom. Ako to riešiť: jedna pobočka = jedna stránka (URL). Nič viac netreba :).
  2. Ešte horšie je, ak sa Google ani nedozvie, že informácie o pobočkách na webe sú. Pretože sa k nim nevie dostať cez šialený JavaScript alebo podobné "vychytávky".

Napríklad v OTP banke sa s kontaktami celkom pekne pohrali. K pobočkám sa dostanete pomocou navigácie na mape, zobraziť si môžete aj abecedný zoznam:

OTB banka - kontakty

Ale má to jeden háčik. Google info o pobočkách nedokáže spracovať. Napr. na frázu "OTP Banka Pezinok" zobrazí toto:

serp-otp-pezinok

Je to zrejme spôsobené tým, že informácie o lokalitách sa zobrazujú pomocou JavaScriptu. A všetky sú na rovnakej stránke.

Inšpirovať sa môžete pobočkami na webe Alzy. Tiež používajú mapu, ale zakomponovali do nej bežné hypertextové odkazy, s ktorými si Google poradí:

Alza - pobočky

Obsah nespĺňa očakávania návštevníka z Google

Realizácia stránok s kontaktami býva nezriedka odkladaná na druhú koľaj. A potom to tak aj vyzerá. Takto vyzerá stránka na 1. pozícii na frázu "nábytok" (z Malaciek):

nabytok-lp-lokalita

Keby som z nej nechcel screenshot, asi by sa mi ani nestihla načítať, než by som ju zavrel. Treba si overiť, či sa lokálne stránky nezobrazujú na všeobecné frázy aj vo vašom prípade. Jednou z možností je pozrieť sa do svojho účtu v Google Webmaster Tools. Zistíte to na štyri kliknutia:

Ako nájsť hľadané frázy pre vybrané vstupné stránky

Ak sa vám potvrdí, že sa na všeobecné frázy zobrazujete, popremýšľajte nad očakávaniami hľadajúcich. A podľa toho upravte stránky.

Odkedy lokalita ovplyvňuje vyhľadávanie?

Ťažko povedať. Lokálne výsledky pribúdajú postupne. Posledný výraznejší nárast som spozoroval v polovici decembra 2014. Napríklad na Reality.sme.sk sa na frázu "domy na predaj", zobrazuje viac ako 50 stránok. Do 15. decembra sa zobrazovali iba dve.

Google Webmaster Tools screenshot - search queries

Dorazil Pigeon algoritmus na Slovensko a Česko?

Najskôr to tak vyzeralo, keďže o tom špekulovali aj v zahraničí. Potom Google potvrdil, že Pigeon algoritmus spustili aj v UK, Kanade a Austrálii. A neskôr aj v ďalších anglicky hovoriacich krajinách. Avšak keď som porovnával niektoré črty typické pre Pigeona, so slovenským ani českým Googlom nesedeli. Takže na jeho spustenie si zrejme budeme musieť ešte počkať.

Čo je úlohou Pigeon algoritmu

Zámerom algoritmu je poskytovanie užitočnejších a presnejších výsledkov, pričom kladie dôraz na lokalitu hľadajúceho. V USA bol spustený 24.7.2014.

Zhrnutie

7 rokov skúseností do vášho e-mailu

Viem, čo obnáša SEO pre e-shop, aj spravodajstvo s miliónovou návštevnosťou. Prihláste sa do newslettra v angličtine, kde posielam články, ktoré publikujeme s tímom na blogu SEO nástroja Spotibo.

Posielam stručné informácie o nových článkoch a novinkách. Žiadny spam. Odber môžete kedykoľvek zrušiť.

Napísať nový komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.