Yahoo! Site Explorer skončil. Aké bezplatné alternatívy zostali?

Yahoo Site Explorer bol asi najpoužívanejší nástroj na analýzu spätných odkazov, ktorý bol dostupný zadarmo. Jeho éra skončila a s ním aj mnohé ďalšie aplikácie, ktoré využívali jeho API. Je mi to trochu ľúto, bola to fajn vecička. I keď už existujú lepšie nástroje, na rýchly prehľad odkazov som ho stále používal. No čo už, nastal čas pozrieť sa po nejakých vhodných alternatívach:

Odkazy na vlastné weby

Keď chcete sledovať odkazy, ktoré vedú len na vaše web stránky, nieje najmenší dôvod Yahoo oplakávať. Detailnejšie (a prehľadnejšie) dáta ponúkajú zadarmo hneď dva nástroje:

Google Webmaster Tools (GWT)

Lepšie informácie o odkazoch než od Google pravdepodobne nenájdete. Prehľad spätných odkazov sa nachádza v sekcii “Your site on the web -> Links to your site“. Sú tam zhrnuté informácie o všetkých odkazoch, vrátane ich počtu, odkazujúcich domén a anchor textov.

Majestic SEO

Pre weby, ktoré vlastníte, je Majestic SEO zadarmo. Oproti GWT sa v ňom o niečo horšie orientuje. No ak potrebujete odkazový profil podrobnejšie analyzovať (napríklad podľa vývoja odkazov v čase), tak je vhodnejší ako GWT. Aby ste ho mohli používať zadarmo, je potrebné zaregistrovať sa. Potom keď skúsite nejaký web analyzovať, nástroj sa automaticky spýta, či web vlastníte a následne sprístupní všetky informácie o odkazoch bezplatne.

Odkazy na akýkoľvek web (a zadarmo)

To je asi najväčší problém, ktorý vznikol po zrušení Yahoo Site Exploreru. Majestic SEO o iných weboch neprezradí takmer nič, keď mu neprispejete do kasičky. No aj napriek tomu sú možnosti, ktoré dajú zadarmo viac informácií, ako Yahoo:

Blekko (neaktuálne)

Tento šikovný vyhľadávač poskytuje aj informácie o odkazoch. Nepokrýva tak obrovské množstvo dát ako Majestic SEO, no kvalitné odkazy by mal nájsť aj na slovenských, či českých weboch. Najviac sa mi páči, že je “user friendly” aj pre také poleno, ako som ja. Zobrazí max. 1000 odkazujúcich domén (vrátane odkazov z nich). Aby ste zobrazili odkazujúce domény, stačí do vyhľadávacieho políčka na blekko.com zadať: http://www.stranka.sk /domainlinks. Zaujímavý prehľad poskytne aj príkaz: http://www.stranka.sk /seo

Open Site Explorer

Tento nástroj od Seomozu poskytne tiež dáta o tisícke odkazujúcich domén. Avšak treba sa zaregistrovať, pre neprihlásených je prístupných len 200 domén a po pár analýzach (myslím, že troch), vám to dočasne zakáže vytvárať ďalšie analýzy. Kvalita nástroja mi príde porovnateľná s Blekko (viz. grafy na konci článku). Výhodou je, že sa dajú dáta exportovať do CSV formátu. No Open Site Explorer mi príde príliš ťažkopádny a veľmi ho neobľubujem.

Porovnanie jednotlivých nástrojov

Aby ste si mohli urobiť trošku prehľad v počte odkazov a domén, ktoré jednotlivé nástroje zobrazujú, urobil som menší test. Okrem uvedených nástrojov som testoval aj ďalšie aplikácie (backlinkwatchbacklinktest a linkdiagnosis), no neprišli mi veľmi kvalitné. Porovnával som odkazujúce domény na 4 weby. Prťavý (tento blog), rozsiahly slovenský (sme.sk), český (centrum.cz) a anglický (seomoz.org).

Pomer odkazujúcich domén

2011-11-23_025807

U Majestic SEO, aj Open Site Explorer sa často do výsledku započítavajú aj tzv. “false positives”, resp. odkazy, ktoré v skutočnosti nie sú štandardnými odkazmi, ktoré by mali pre SEO nejaký význam. Sú to napr. rôzne dočasné odkazy z reklamných systémov a podobne.

Pomer počtu odkazov

2011-11-23_025856

Na tomto grafe je vidieť, ako Majestic SEO v absolútnom počte odkazov prevalcoval Open Site Explorer, aj Blekko. Avšak pozor, každý nástroj počíta odkazy iným spôsobom. Napríklad u Open Site Exploreru nie sú uvedené odkazy, ktoré vedú na všetky stránky, ale len na úvodnú stránku. Takže uvedené údaje berte prosím s veľkou rezervou.

Porovnanie ostatných nástrojov

Keďže z porovnávaných webov mám prístup len na svoj blog, data z GWT som pre ďalšie weby nezískal.

Porovnanie počtu odkazujúcich domén na jan.januska.info

2011-11-23_024653

Google Webmaster Tools našlo najviac odkazov, no u väčších webov obvykle ukazuje vyšší počet Majestic SEO.

5 rokov skúseností do vášho e-mailu

Viem, čo obnáša SEO pre e-shop, aj spravodajstvo s miliónovou návštevnosťou. Vymýšľam nové postupy, zisťujem, čo v SEO reálne funguje a čo je strata času. Prihláste sa k odberu a neunikne vám žiadny tip, ako vyťažiť zo SEO maximum.

Posielam stručné informácie o nových článkoch a novinkách. Žiadny spam. Odber môžete kedykoľvek zrušiť.

14 Komentáre

    • Som rád, že pomohlo :).

      Odpovedať
  1. Už nějaký čas sleduji zpětné odkazy pro stránku o foukaných izolacích (viz odkaz v podpisu) a přijde mi, že všechny podobné služby jsou víceméně na nic, protože zobrazují neúplné a často i zavádějící informace.

    Odpovedať
    • Aké zavádzajúce informácie máš prosím na mysli? Úplné informácie nezobrazí žiadny z nástrojov (možno okrem GWT), ani Yahoo Site Explorer ich nezobrazoval. Avšak väčšinu prínosných odkazov nájdu.

      Odpovedať
  2. Píšete, že “Napríklad u Open Site Exploreru nie sú uvedené odkazy, ktoré vedú na všetky stránky, ale len na úvodnú stránku.” Open Site Explorer samozřejmě uvádí i odkazy, které směřují na ostatní stránky webu. Na záložce Inbound links lze jednoduše filtrovat, které odkazy se zobrazují (pouze vybraná stránka, pouze subdoména, celá doména). Pokud byste chtěl zobrazit počty odkazů, které vedou na celý web, stačí se přepnout na záložku Compare Link Metrics, kde lze zobrazit počty odkazů vedoucích na celou doménu a ihned i hodnoty porovnat se čtyřmi konkurenty.

    Pro mě je Open Site Explorer jasná jednička pro analýzu zpětných odkazů. A to jak z hlediska množství dostupných informací, tak z hlediska přehlednosti.

    Odpovedať
    • Ďakujem za skvelý komentár, Zdeňku. To, že sa dá zobraziť počet odkazov na celú doménu pomocou Compare Links Metrics, som nevedel. Ak budem mať chvíľu času, doplním to do článku.

      Odpovedať
      • Rádo se stalo. OSE je dobrý nástroj, když se v něm člověk zorientuje. Je pravda, že některým lidem se zdá na první pohled komplikovaný a automaticky ho zavrhnou. Ale stojí za to si ho projít. Vzhledem k tomu, že SEOmoz je pojem na poli tvorby nástrojů pro podporu SEO a vychází z vlastních průzkumů důležitosti SEO faktorů a svých zkušeností, tak informace a způsob jejich prezentace v rámci nástroje mají smysl.

        Odpovedať
  3. Velmi pekny prehlad diky! Vzdy som pouzival Alexu alebo v poslednej dobe Majestic

    Odpovedať
  4. Ono to asi nebude o tom kolik linků Vám daný nástroj nahlásí, ale zda najde všechny ty opravdu hodnotné a to bohužel u cz nebo sk domén nejlépe asi zvládne OSE nebo Majestic, ale i tak je to slabé v porovnání s .com atd…, škoda že někdo ještě neudělal čiste cz nebo sk nástroj, otázkou by bylo zda by o něj byl velký zájem (při rozumné ceně)

    Odpovedať
  5. Nástroje na sledování backlinků se neustále vyvíjejí, proto je dobré sledovat trendy. Backlink DB není snadné a levné provozovat, takže se všichni samozřejmě snaží, aby se jim investicve zaplatili. Proto ty trendy, existují použitelné alternativy k Yahoo site exploreru, které jsou zadarmo a poslouží stejně dobře, jako placené nástroje na sledování zpětných odkazů.

    Odpovedať
  6. Stále se mi jeví nejpřesvědčivější výsledky z GWT.

    Odpovedať
  7. jak se věci mění, nejefektivnějším řešením se mi také jeví GWT

    Odpovedať
  8. tak zkousim ten Majestic. Co je tedy ten pocet zpetnych odkazu? External backlink nebo reffering domains? Diky!

    Odpovedať
    • Počet spätných odkazov = external backlinks. Referring domains je počet odkazujúcich domén.

      Odpovedať

Napísať nový komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.