6 spôsobov, ako odhaliť zbytočný katalóg stránok

Katalógy web stránok rastú ako huby po daždi, avšak prevažná väčšina z nich len zaberá miesto v lese internetu a nemá žiadny, alebo len pramalý úžitok pre návštevníkov a vyhľadávače.

Hodnota každého odkazu, vrátane odkazov z katalógov, závisí od mnohých faktorov. Ak je prínos odkazu pre vyhľadávače (takmer) nulový, registrácia je len stratou času. Odhadnúť osoh z potencionálneho odkazu je často krát tvrdý oriešok, avšak z pohľadu katalógov sa dá zvyčajne jednoducho zistiť, či spätný odkaz stojí aspoň za tých pár minút námahy.

Registrácia bude s veľkou pravdepodobnosťou úplne zbytočná, ak katalóg:

  1. Nie je zaujímavý pre vyhľadávače
    Odkazy vedúce z katalógu môžu odovzdať maximálne takú odkazovú silu, akú má samotný katalóg. Ak je jej hodnota malá a roztriešti sa medzi stovky či tisíce ďalších web stránok, prínos bude mizivý.
    Keď má úvodná stránka katalógu GTPR 2 a menší, zväčša sa registrácia neoplatí. I keď ranky nie sú všetko a v prípade napr. oborového katalógu stránok sa to môže oplatiť. Osobitou kategóriou sú katalógy, ktoré získali spätné odkazy len z ďalších katalógov a tie tiež z katalógov. Takáto skupina webov sa môže javiť vyhľadávačom ako linkfarma. Odkazy z takýchto katalógov pochopiteľne neprinášajú žiadny profit.
  2. Odkazom zámerne nepredáva “šťavu”
    Zabrániť odovzdaniu link juice sa dá mnohými spôsobmi. Prostredníctvom robots.txt, meta tagu, atribútom rel=”nofollow”,odosielacím formulárovým tlačítkom, javascriptom alebo presmerovaním. Viac o týchto spôsoboch som napísal v článku o bezcenných odkazoch.
  3. Všetky odkazy má na jednej podstránke
    Ak je na jednej podstránke uvedených viac ako 20-30 zápisov, registráciu je dobré zvážiť. Čím viac odkazov, tým menej link juice (ak vôbec nejaký) sa prenesie.
    Príklad: Registrácia do webkatalog.okamzite.cz s viac ako 2000 zápismi na jednej podstránke nemá zmysel.
  4. Nové odkazy zaraďuje príliš hlboko
    Ak katalóg obsahuje obrovské množstvo zápisov a jeho štruktúra nie je dobre riešená, vyhľadávače môžu mať problémy so zaindexovaním novovznikajúcich podstránok, ktoré sa nachádzajú veľmi hlboko v štruktúre katalógu.Aj keď sa vyhľadávaču podarí podstránku so zápisom objaviť, získaný odkaz bude len malinkatým (ak vôbec nejakým) prínosom. Čím väčší pagerank podstránky katalógu majú, tým hlbšie do štruktúry sú vyhľadávacie roboty ochotné zájsť.Príklad: Môj web chcem zaradiť do katalógu houbacz.net, do kategórie „osobní stránky“. Nazriem na poslednú, tj. 14. stranu danej kategórie. Otvorím Google a zadaním parametrov site:http://www.houbacz.net inurl:kategorie/osobni-stranky?page=13 zistím, či o danej podstránke vie. Ak nie, registrácia je zbytočná.
  5. Existuje len krátko
    Nové stránky sú v očiach vyhľadávačov nedôveryhodné a zvyčajne majú veľmi nízku odkazovú silu. No v prvom rade je otázne, ako dlho katalóg vydrží. Predsa len nové a tuctové katalógy na seba sotva zarobia a je len na majiteľovi, ako dlho bude ochotný katalóg podporovať.Na druhú stranu, ak katalóg vydrží, bude kvalitný a kvôli včasnej registrácii budete na hlavnej stránke danej kategórie, do budúcna môže mať spätný odkaz nezanedbateľnú hodnotu. Avšak táto situácia nastáva len veľmi zriedka a za sledovanie všetkých nových katalógov to naozaj nestojí. Výhodnejšie je vynaložiť čas či peniaze na efektívnejšie spôsoby linkbuildingu.
  6. Neschvaľuje nové odkazy
    Nespočet katalógov sa na prvý pohľad zdá byť bezproblémových, no ich majitelia po nejakom čase zanedbajú schvaľovanie nových registrácií a na katalóg sa vybodnú. Niektoré katalógy túto informáciu zverejnia, no väčšina sa neunúva akokoľvek informovať o zastavení schvaľovania a preto sa mnoho krát nedá zistiť, či katalóg pokračuje v schvaľovaní alebo nie.

7 rokov skúseností do vášho e-mailu

Viem, čo obnáša SEO pre e-shop, aj spravodajstvo s miliónovou návštevnosťou. Prihláste sa do newslettra v angličtine, kde posielam články, ktoré publikujeme s tímom na blogu SEO nástroja Spotibo.

Posielam stručné informácie o nových článkoch a novinkách. Žiadny spam. Odber môžete kedykoľvek zrušiť.

7 Komentáre

  1. Stačí 1 spôsob – ak je to katalóg, je zbytočný.

    Odpovedať
  2. Za tú cenu, čo prinesú odkazy zo “schopných” katalógov to určite stojí. V nekonkurenčnej oblasti dokáže registrácia do zopár správnych katalógov obsadiť na určité kľúčové slová aj najvyššie priečky.

    Taktiež jestvuje niekoľko katalógov, či už všeobecných alebo oborových, ktoré prinášajú prostredníctvom odkazu slušnú návštevnosť na to, ako jednoducho sa dá odkaz získať.

    Odpovedať
  3. Mám katalog už nějakou dobu a v administraci teď čeká na schválení tři tisíce odkazů. Je to hodně? Bohužel jsem časem zjistil, že asi třetina z nich nebude za pár měsíců existovat a než potom odkazovat na parkovací stránky nebo nikam a katalog čistit, radši si počkám, jestli web fakt hodlá fungovat. Teprv pak ho schválím. Neni se tedy čemu divit, že katalogy neschvalují odkazy hned.

    Odpovedať
    • Možno by pomohlo rizikové weby odmietnuť a schváliť len tie perspektívnejšie.

      Odpovedať
    • V zásade s ním súhlasím. No stále sa nájdu viaceré oborové katalógy, v ktorých má registrácia zmysel. Závisí tak odvetvie od odvetvia, no všeobecných katalógov, ktoré majú zmysel, je už len zopár.

      Odpovedať

Napísať nový komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.