Ako na pokročilú SEO analýzu obrázkov?

Poznámka: Článok j dostupný aj anglicky, viď How to do an SEO image analysis.

Ak sa ti nechce sledovať video, postup som popísal aj v texte:

Vieš si predstaviť kvalitnú SEO analýzu obrázkov bez toho, aby si ich reálne videl? Zrejme nie.

Už si to však ani predstavovať nemusíš, pretože ti idem na pomoc. So Spotibo zvládneš túto analýzu úplne hravo.

V reportoch, ktoré Spotibo ponúka, sa ti vždy zobrazia všetky kľúčové informácie. V prípade obrázkov to je ich vzhľad. Okrem toho sa z jedného základného reportu “images” dozvieš aj alternatívne popisky obrázkov (atribút alt), url obrázkov a stránky, na ktorých sa obrázky vyskytujú:

seo for images - report

Okrem toho môžeš kliknuť na ikonu change columns ikona a zobraziť ďalších 11 vlastností obrázkov, vrátane dátovej náročnosti či rozmerov.

Aké problémy ovplyvňujú SEO pre obrázky?

Ukážem ti riešenie najpálčivejších nedostatkov:

  1. Sú obrázky výstižne popísané?
  2. Vyskytujú sa na webe duplicitné obrázky?
  3. Sú na webe obrovské obrázky, ktoré sa načítajú pridlho?

1. Majú obrázky výstižné popisky?

Pomocou alternatívneho popisku (atribútu alt) hovoríme nielen vyhľadávačom, ale aj nevidiacim užívateľom, čo sa na obrázku nachádza. Ak je obrázok súčasne aj odkazom, z popisku by malo byť zrejmé, kam sa užívateľ preklikne. Nahrádza totiž anchor text. Preto je veľmi dôležité vyplniť popisok relevantným obsahom.

Výnimkou sú dekoračné obrázky (napríklad pozadie webu), ktoré slúžia na skrášlenie webu a nie sú pre porozumenie obsahu dôležité.

Ako odhaliť chýbajúce popisky

Častým problémom je, že popisky obrázkov nie sú vôbec vyplnené. V Spotibo sa označujú buď:

  • (empty) – alt je prázdny, alebo
  • (not set) – alt vôbec nebol definovaný.

Odhalíš ich pridaním jednoduchého filtra Filter ikona . V poli „incoming link text“ vyplň hodnotu (empty), respektíve (not set).

Pozri na túto ukážku obrázkov s (not set):

Report of not set and empty alt images

Ako odhaliť ďalšie nerelevantné popisky

Veľkým pomocníkom je zoskupenie stránok, Group by icon, podľa popiskov („Incoming Link Texts„). Táto funkcia ti zobrazí najčastejšie opakované popisky obrázkov na webe. Obvykle sú generované automaticky a nie sú relevantné:

Group by alt

Nerelevantné popisky sú často aj:

  • všeobecné – napríklad su v tvare „obrázok„, „obrázek„, „image„,…
  • obsahujú názov súboru – napr. „12345.jpg“. Obsahujú obrázkové prípony ako „.jpg„, „.png„, „.gif„.

Aj tieto jednoducho nájdeš pomocou filtra:

Images with alt "obrazek"

2. Vyskytujú sa na webe duplicitné obrázky?

Ak sa jeden obrázok nachádza na viacerých URL, jeho hodnota sa v očiach vyhľadávačov triešti a nezíska takú hodnotu, resp. pozíciu ako by mohol. Navyše, obrázok je opakovane ukladaný na server. Tým ho zbytočne zaťažuje a nepriamo zvyšuje náklady na prevádzku.

Duplicity nájdeš zoskupením, Group by icon, podľa „Duplicates„:

Group by image duplicates

Ideálnym riešením je, keď tvoj webmaster ponechá len jednu URL s obrázkom a ostatné na ňu presmeruje stavovým kódom 301.

3. Sú na webe obrovské obrázky, ktoré sa načítajú pridlho?

V Spotibo si môžeš zobraziť aj veľkosť obrázkov. Klikneš na change columns ikona a vyberieš „File size“. Zistíš tak, koľko miesta zaberajú na disku. Následne ich stačí zoradiť od najväčšieho:

Images by size

Ak máš na webe obrázky, ktoré zaberajú priveľa miesta (1 MB a viac), mal by si zvážiť, či by nebolo dobre optimalizovať veľkosť obrázkov prípadne obrázky úplne odstrániť.

Okrem uvedených tipov sa môžeš zamerať aj na optimalizáciu ďalších detailov. Napríklad či sú použité vhodné názvy súborov s obrázkami alebo či majú prijateľné rozmery. Na to si úplne vystačíš si s funkciami Filter ikona a Group by icon.

Tak hor sa do analyzovania obrázkov so Spotibom.

Alebo pozri na ďalší návod: